۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

نرم افزار های تولید محتوا و عملکرد هر کدام


در مقاله قبل در باره تولید محتوا و بستر های تولید محتوا صحبت کردیم در این مقاله به شما نرم افزار های تولید محتوا رو معرفی میکنیم که میتوانید با این نرم افزار ها در تمامی قالب های محتوایی تولید محتوا کنید .






دیجیتال مارکتینگ
  • 11 دقیقه
  • 2977نفر

نرم افزار های تولید محتوا و عملکرد هر کدام

قرار است در این مقاله در خصوص نرم افزار های تولید محتوا و عملکرد هر کدام به طور جدا گدانه صحبت کنیم.


در مقاله قبل با محتوا، قالب های تولید محتوا و انواع بستر محتوایی آشنا شدیم. با علم بر این که به چیستی محتوا تسلط کافی داریم وارد نرم افزار های تولید آن می شویم. 


 قبل از گذراندن دوره تولید محتوا، لازم است با اجزای تولید محتوا و نرم افزارهای تولید محتوا آشنا شویم.

تقسیم بندی نوع نرم افزار تولید محتوا، بر اساس قالب محتوا

نرم افزار های تولید محتوا به سه قسمت تقسیم میشه:

• نرم افزار های تولید محتوای گرافیکی

• نرم افزارهای تولید محتوای ویدئویی

• نرم افزار های تولید محتوای صوتی


هر یک از سبک های مختلف، خود دارای چندین نرافزار است که دارای عملکرد های مختلف اند که، در ادامه به تک تک آنهای و عملکردشان اشاره خواهیم کرد.


انواع نرم افزار تولید محتوا

نرم افزارهای تولید محتوای گرافیکی

در حوزه گرافیک، تنوع نرم افزاری بسیار بالاست و هر کدام با عملکرد ویژه خود، توانایی خلق محتوای حرفه ای دارد.


نرم افزار فتوشاپ  و تولید محتوا

نرم افزار فتوشاپ

با اختلاف بسیار زیاد، نرم افزار گرافیکی فتوشاپ یکی از قدرتمند ترین نرم افزارهای تولید محتوای گرافیکی است. این نرم افزار قابلیت هایی همچون، خلق تصویریا همان نقاشی دیجیتال( دیجیتال پینت)، روتوش عکس، ترکیب تصویر، تایپو گرافی، اینفو گرافیک، طراحی کارکتر، ساخت گیف ... و هزاران کار که در تولید محتوای های مختلفی ازجمله، محتوای شبکه اجتماعی، فیلم سازی، عکاسی، پوستر، عکس نوشته ها به کمک ما می آید.


نرم افزار ایلاستریتور

نرم افزار ایلاستریتور

نرم افزار قدرتمند دیگری به نام ایلاستریتور که از خانواده بزرگ شرکت ادوبی است ( شرکتی که صاحب نرم افزار فتوشاپ است) با این تفاوت که بلعکس فتوشاپ، جز نرم افزار های وکتوری می باشد، در تولید محتوای گرافیکی همچون نقاشی دیجتال، طراحی کارکتر، طراحی لوگو، طراحی گرافیک شبکه های اجتماعی، ترکیب تصاویر وکتور و پیکسلی (تصاویری که بر پایه پیکسل است و در فتوشاپ ادیت می شود) به یاری ما می آیند.

نرم افزار ایندیزاین

نرم افزار ایندیزاین

ایندیزاین نرافزاری دیگر از خانواده بزرگ ادوبی، که بر پایه محتوای چاپی می باشد (البته از خروجی ایندیزاین،در محتوای دیجتال هم می توان استفاده کرد). این نرم افزار تخصصی برای، صفحه ارائی کتاب، مجلات، کاتالوک و بورشورها طراحی شده و به خوبی در این بخش از طراحی به ما کمک می کند.

نرم افزار corel draw

نرم افزار کورل دراو (corel draw)

کورل دراو، نرم افزاری دیگر برای تولید محتوای گرافیکی. این نرم افزار برداری هماهنند نرم افزار ایلاستریتور، برای خلق تصاویر وکتوری طراحی شده است. البته قابلیت طراحی پیکسل ی هم برای ویرایش عکس ها در خود جای داده، اما با توجه به برداری بودن آن، این نرم افزار برای خلق گرافیک وکتوری طراحی شده که در بخش هایی همچون طراحی لوگو، طراحی صفحات، طراحی تصاویر مختلف برای شبکه های اجتماعی به کمک ما می آید.

نرم افزار incscape


اینک اسکیپ همانند نرم افزار ایلاستریتور و کورل دراو، یک نرم افزار برداری است که در خلق تصاویر وکتوری به ما کمک میکند. تقریبا بیشتر کارهایی که می توان با نرم افزار ایلاستریتور انجام داد، در همین نرم افزار قابل انجام است. بیشتر طراحانی که به دنبال استفاده از فرمت SVG هستند، این نرم افزار را ستایش می کنند.


از مزایای مهم این نرم افزار رایگان بودن، داشتن تنوع زیاد فیلترها، داشتن ابزارها و افکت های جدید و فراوان می توان نام برد. (البته در کشور ما ایران، همه ی نرم افزارها به واسطه ی کرک شدن، عملا رایگان به حساب می آیند (: اما این نرم افزار از پایه رایگان است و نیازی به کرک کردن ندارد) نرم افزار تولید محتوای ویدیویی


نرم افزارهای تولید محتوای ویدئویی

و اما نرم افزارهای تولید محتوای ویدئویی که این روزها در دنیای اینترنت تحول بسیار بزرگی ایجاد کرده است. با نگاهی به شبکه ی اجتماعی اینستاگرام و مقایسه قبل و بعد از اضافه شدن امکان محتوای ویدئویی، متوجه می شویم، ویدئو از رشد بسیار بالایی برخوردار است.


 البته این رشد بالا هم از طرف مخاطبان مورد استقبال قراره گرفته است و هم از طرف گوگل عزیز! این تمام آن چیز است که ما به آن نیازمندیم، یعنی" یک تیر و دونشان ". با تولید محتوای ویدئویی، هم از طریق گوگل مخاطبین زیادی به سوی ما روانه می شود و هم اینکه، همان مخاطبین را به خود وابسته خواهیم کرد. ( البته همانطور که می دانید، این وابستگی ایجاد کردن نیازمند استراتژی در تولید محتوا است) بعد اینکه که به ضرورت تولید محتوایی ویدئویی پی بردیم و تصمیم به تولید گرفتیم، با توجه به استرتژی و نوع نیاز محتوا، تصمیم می گیریم که از چه نرم افزار و یا نرم افزارهای تولید محتوای ویدئویی استفاده کنیم.


مثلا اگر بخواهیم یک دوره آموزش حرفه ای که بر پایه ی ویدئو است ( آموزش مجازی و یا بسته های آموزش غیر حضوری) تولید کنیم میتوانیم بر اساس نیاز از چندین روش، چندین نرم افزار به همراه چندین ابزار کمکی استفاده کنیم.


 به عنوان مثال، مثلا اگر بخواهیم یک نرم افزار را آموزش دهیم، میتوانیم به کمک نرم افزار کامتازیا و یک میکرفون، از تصویر صفحه کامپیوتر خود فیلم برداری کنیم به کمک همان نرم افزار، ادیت نهایی را انجام دهیم. اگر بخواهیم همین دوره کمی حرفه ای تر شود، علاوه بر نرم افزار کامتازیا و ابزار میکروفن، میتوانیم نرم افزار پریمیر و یک دوربین فیلم برداری و دوربین موبایل را به کارتولید محتوا اضافه کنیم.


ابتدا بخشی از آموزش را که خود استاد در آن قرار دارد به کمک دوربین، فیلم برداری می کنیم، سپس بخش هایی از نرم افزار را که در کامپیوتر در حال آموزش هستیم، به کمک نرم افزار کمتازیا رکورد می کنیم و در آخر ویدویی استاد، تدریس استاد در کامپیوتر و صدا ضبط شده را به نرم افزار پریمیر اضافه میکنیم و عملیات تدوین را انجام می دهیم. حتی می شود نرم افزار بعدی یعنی افتر افکت را به مراحل قبل اضافه کرد و با این نرم افزار، موشن گرافیک هایی ساخت به ویدئو اضافه کرد که در نهایت هم محتوای ویدئویی جذاب تر می شود و هم آموزش ما قابل درک تر خواهد بود.


 در همین توضیحات، تقریبا یک آشنایی نسبی با نرم افزار های مهم تولید محتوایی ویدئویی پیدا کردید. البته در ادامه کمی بیشتر با ماموریت هر یک از آنها آشنا خواهید شد



نرم افزار پریمیر



نرم افزار ادوبی پریمیر "Adobe Premiere Pro"

نرم افزار ادوبی پریمیر، یه نرم افزار حرفه ای برای ویرایش ویدئو، ساخت فیلم و تیزر است. با ورود دیتا اولیه مثل: صدا، عکس، ویدئو، رکورد اسکرین ( فارسی: فیلم برداری از صفحه کامپیوتر) می توانیم، یک فیلم، تیزر تبلیغاتی، ویدئوی آموزشی و حتی موزیک ویدئوی حرفه ای بسازیم. با کمک این نرم افزار، سناریو، دانش تدوین و استراتژی تولید محتوا می توانیم، بهترین کات ها را بزنیم، بهترین افکت ها را اضافه کنیم، روی صدا کار کنیم تا حرفه ای ترین محتوای ویدئوی را داشته باشیم.


  یه نکته بسیار مهم   در خصوص نرم افزار پریمیر، نام این نرم افزار پریمیر است و به هیچ عنوان نام " پریمایر" مورد تایید نیست و تنها افرادی از این نام استفاده می کنند که، دچار خیال تسلط به زبان انگلیسی ( در حد زبان مادری ) هستند. لطفا از همین لحظه تلفظ صحیح این نام را به خاطر بسپارید. زیرا اساتید حرفه ای به این کلمه حساسیت ویژه ای دارند.



Camtasia Studio

نرم افزار تولید محتوای آموزشی "Camtasia Studio"

درسته که اسم صحیح این نرم افزار Camtasia است اما برخی از افراد دو نام دیگر برای این نرم افزار انتخاب کردند. کمتیژیا و کامتاسیا! مهم انتخاب یک نام نیست، مهم عملکرد بی نظیر این نرم افزار است که شاید کمتر نرم افزاری در اختیارتان بگذارد. شما هر اسمی که راحتیت برای این نرم افزار انتخاب کنید. کمتازیا یک نرم افزار تخصصی برای تولید محتوای آموزشی است که با ترکیب 3 امکان بی نظیر در دل خود، هر مدرسی را از نرم افزارهای مختلف بی نیاز می کند.


 فیلم برداری و صدابرداری از صفحه ی کامپیوتری که مدرس در آن در حال آموزش است، ویرایش و یا تدوین همان فیلم و دیگر فیلم ها، ویرایش صدا به صورت جدا گانه و یا همراه فیلم. البته شاید بخش تدوین آن به نرم افزار پریمیر و بخش صدا به نرم افزار ایدوشن نرسد، اما این نرم امکانات برای تولید محتوا آموزشی کافی و حتی شاید بشه گفت زیاد است.



نرمافزار تولید محتوا افترافکت

نرم افزار ادبی افتر افکت Adobe After Effects

افترافکت یه نرم افزار حرفه ای برای ساخت موشن گرافیک و جلوه های ویژه است. البته در این نرم افزار امکان تدوین فیلم هم وجود دارد اما بهتر است از تخصص اصلی خود آن استفاده کنیم و مراحل تدوین را ساده تر و با سرعتی بالاتر در پریمیر انجام دهیم.


 ادوبی افتر افکت با توجه به هم خانواده بودن با نرم افزارهایی مثل، ادوبی پریمیر، ادوبی فتوشاپ، ادوبی ایلاستریتور و ادوبی ادوشن، این امکان را می دهد که در ساخت محتوای ویدئویی قدرتمند ظاهر شویم. عملا میتوانیم یا به طور مستقیم یک موشن گرافیک حرفه ای بسازیم و یا اینکه یک ویدئو را با نرم افزار پریمیر تدوین کنیم و با قابلیت اتصال دو نرم افزار آن را به طور مستقیم به افتر افکت انتقال دهیم و به آن جلوه های ویژه و موشن گرافیک اضافه کنیم که در نهایت یک تولید محتوای ویدئویی از نوع حرفه ای خواهیم داشت.


 از دیگر مزایای این نرم افزار قدرتمند، سینک بودن با دیگر نرم افزار تولید محتوا ویدئویی یعنی سینما فوردی است.


شما چه برنامه هایی را برای تولید محتوا استفاده میکنید ؟ برای ما کامنت بزارید :)

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید