۰۲۱-۶۶۱۶۶۲۰۷

12 اصل انیمیشن دیزنی - معرفی و بررسی - بخش اول


12 اصل انیمیشن دیزنی که امروزه بسیار معروف است سی و شش سال پیش با انتشار کتابی به نام توهم زندگی: انیمیشن دیزنی معرفی شده است.






گرافیک کامپیوتری
  • 5 دقیقه
  • 2039نفر

12 اصل انیمیشن دیزنی - معرفی و بررسی - بخش اول

12 اصل انیمیشن دیزنی که امروزه بسیار معروف است سی و شش سال پیش با انتشار کتابی به نام توهم زندگی: انیمیشن دیزنی معرفی شده است. این کتاب توسط دو نفر از انیماتورهای دیزنی به نام های اولی جانسون و فرانک توماس نگاشته شده است. این افراد در زمان خود از پیشتازان صنعت انیمیشن سازی بوده اند و 12 اصل انیمیشن چکیده سال ها تجربه آن ها در ساخت انیمیشن برای شرکت دیزنی است. این اصول دوازده گانه تا به امروز مرجع اصلی انمیاتورها در تمام سبک های انیمیشن است.

در این سری مقاله ها نگاهی دقیق به هر یک از این اصول دوازده گانه می اندازیم تا درک بهتری از ماهیت انیمیشن سازی پیدا کنیم. پس از آن که 12 اصل انیمیشن را درک کردید، قادر خواهید بود مهارت ساخت انیمیشن خود را به مرحله بالاتری برسانید.

12 اصل انیمیشن دیزنی - معرفی و بررسی

اصل اول: فشردگی و کشیدگی (Squash and Stretch)

با اعمال اصل فشردگی و کشیدگی می توانید کاری کنید که شخصیت ها و اشیای انیمیت شده حس جاذبه، وزن، حجم و انعطاف را به بیننده القا کنند.

در دنیای واقعی اصل فشردگی و کشیدگی زیاد اتفاق می افتد ولی ممکن است تغییر چندان چشمگیری در ظاهر جسم ایجاد نکند. در انیمیشن در این تغییر اغراق می شود. به عنوان مثال توپی را در نظر بگیرید که به زمین انداخته می شود، به هنگام برخورد به زمین توپ فشرده می شود و هنگامی که از روی زمین می جهد کمی کش می آید.

به هنگام استفاده از این اصل حفظ حجم جسم اهمیت زیادی دارد. بنابراین وقتی جسمی کشیده می شود، باریک تر دیده می شود و وقتی فشرده می شود ظاهر آن پهن تر به نظر می رسد.

12 اصل انیمیشن دیزنی - معرفی و بررسی

اصل دوم: انتظار (Anticipation)

اصل انتظار به بیننده کمک می کند برای اتفاقاتی که قرار است رخ دهد آماده شود. هنگامی که این اصل اعمال شود بر واقعی تر به نظر رسیدن حرکت اشیاء در انیمیشن تاثیر  می گذارد.

تصور کنید چه می شد اگر قصد داشتید از روی مانعی بپرید ولی پیش از پریدن زانوهای خود را خم نمی کردید یا توپی را بدون عقب بردن دستتان پرتاب می کردید. این شرایط در عمل ناممکن و غیر طبیعی هستند. به همین ترتیب انیمیت کردن حرکت ها بدون اعمال اصل انتظار باعث می شود که انیمیشن شما غیر عادی و غریب به نظر برسد. اصل دوم از 12 اصل انیمیشن را هنگام انیمیت کردن در ذهن خود داشته باشید و قبل از ایجاد حرکت در انیمیشن درباره چگونگی ایجاد انتظار در مخاطبان فکر کنید.

12 اصل انیمیشن دیزنی - معرفی و بررسی


بیشتر بخوانید: مراحل ساخت انیمیشن سه بعدی


اصل سوم: صحنه پردازی (Staging)

اصل صحنه پردازی در انیمیشن مانند ترکیب بندی در سایر شکل های هنری می باشد. اصل سوم از 12 اصل انیمیشن بیان می کند که همه اجزای آن صحنه چگونه در قاب دوربین جای بگیرند، شخصیت های اصلی و پس زمینه کجای صحنه قرار بگیرند و زاویه دوبین چگونه باشد. اصل صحنه پردازی شامل راهنمایی چشم بیننده به مهم ترین موضوع تصویر هم هست. مهم ترین بخش یک صحنه را پیدا کنید و روی آن تاکید کنید. اطمینان حاصل کنید زاویه دوربین طوری قرار گرفته که حالات چهره شخصیت اصلی به خوبی نمایان باشد یا دو شخصیت طوری در صحنه قرار گرفته باشند که هر دو از آن زاویه به خوبی دیده شوند، بنابراین بینندگان به هنگام تماشای انیمیشن سردرگم نمی شوند.

12 اصل انیمیشن دیزنی - معرفی و بررسی

اصل چهارم: طراحی پشت سر هم (Straight ahead) و طراحی از حالتی به حالت دیگر (Pose to pose)

این اصل دو تکنیک متفاوت را برای انیمیت کردن یک عمل توضیح می دهد. با تکنیک طراحی پشت سر هم، هر ژست یا طراحی انیمیشن یکی پس از دیگری و فریم به فریم ساخته می شود. مثلاً اگر می خواهید شخصیتی که می پرد را انیمیت کنید، ابتدا ژست ایستاده ، سپس شروع به خم کردن زانو و در نهایت پریدن را می سازید/طراحی می کنید. اگر به دنبال ایجاد یک حرکت روان و واقع گرایانه هستید استفاده از این تکنیک انتخاب بهتری است.

با تکنیک طراحی از حالتی به حالت دیگر ابتدا مهم ترین حالات بدن کاراکتر در حین انجام عمل کشیده/ساخته می شود. ابتدا اولین فریم و پس از آن آخرین فریم ساخته می شود و در بین آن ها چند فریم کلیدی قرار داده می شود. پس از به پایان رسیدن طراحی انیمیشن به این شیوه، انیماتورها باز می گردند و فریم های میانی را کامل می کنند. این تکنیک به شما اجازه می دهد کنترل بیش تری روی صحنه داشته باشید و همچنین بتوانید حرکت های دراماتیک تری را انیمیت کنید.

بخش دوم اصول دوازده گانه انیمیشن دیزنی: اصل پنجم تا هشتم

بخش سوم اصول دوازده گانه انیمیشن دیزنی: اصل نهم تا دوازدهم

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید