نرم افزار موهو، برنامه ای تخصصی برای ساخت انیمیشن 2 بعدی است که بر اساس وکتور کار می کند. هر چیزی که برای ساخت انیمیشنی حرفه ای به آن احتیاج داشته باشید، موهو آن ها را با ترکیب سیستم ریگینگ قدرتمندش با سایر ابزارهای قدیمی مخصوص ساخت انیمیشن برای کاربران خود فراهم می کند. در واقع نرم افزار موهو برای متخصصانی مناسب است که به دنبال جایگزینی کارآمد برای راه های قدیمی ساخت انیمیشن می گردند تا با سرعت بیشتری به کار خود بپردازند و محصول منحصر به فردی را به وجود بیاورند. البته حتماً نباید هنرمند باشید تا بتوانید از این برنامه استفاده کنید و افراد مبتدی نیز می توانند آن را یاد بگیرند.
این برنامه ابتدا به وسیله ی شرکت طراحی گرافیک «لاست ماربل» (LostMarble) و بعد از آن، «ای فرانتیر» (E Frontier) وارد بازار شد و در اوایل آن را با نام «انیمه استودیو» می شناختند. از سال 2007 به بعد، توزیع این برنامه را شرکت «اسمیت میکرو نرم افزار» (Smith Micro Software) بر عهده داشته است.
نرم افزار موهو در 2 نسخه ی Moho Debut و Moho Pro ارائه می شود. مورد اول، محدودیت هایی در زمینه ی اندازه ی عکس دارد و همچنین تمامی کاربردها و ویژگی های نسخه ی Pro را در برنمیگیرد. انیمه استودیو بر روی سیستم های عامل ویندوز و مک قابل نصب است و به زبان های انگلیسی، آلمانی، ژاپنی و اسپانیایی (از ورژن 9.2 به بعد) عرضه می شود. البته نسخه ی Moho Pro دیگر از سیستم عامل لینوکس پشتیبانی نمی کند.
موهو نیاز شما برای ساخت انیمیشنی حرفه ای و با کیفیت عالی را بر طرف می کند. حتی در بخش هایی از فیلم های انیمیشنی معروفی همچون «ترانه ی دریا» (Song of the Sea) سال 2014 و «نانآور» (The Breadwinner) سال 2017 که نامزد جایزه ی اسکار شده بودند نیز از نرم افزار موهو کمک گرفته شده بود.
ساخت انیمیشن 2 بعدی در موهو
تاریخچه ای کوتاه از انیمه استودیو
این نرم افزار برای اولین بار در سال 1999 میلادی و به وسیله ی «مایک کلیفتون» و شرکت لاست ماربل ارائه شد. شرکت اسمیت میکرو نرم افزار، نسخه ی انیمه استودیو 7 را در سال 2010 عرضه کرد و ویژگی های جدیدی همچون ساختار 3 بعدی را به آن اضافه کرد و محیط کاربری آن را نیز بهبود بخشید. اضافه کردن ویژگی های جدید و کاربردی در نسخه های بعدی موهو ادامه داشت و به مرور زمان، امکان وارد کردن لایه های فتوشاپ در برنامه را هم به قابلیت های آن اضافه کردند و در نسخه ی 8.1 آن از برنامه ی Poser 9 SDK نیز پشتیبانی می شد. در واقع می توان گفت که یکی از رازهای موفقیت موهو این بود که با توجه به درخواست و نیاز روز کاربران، ویژگی هایش مدام به روز رسانی می شد.
Anime Studio 11 در سال 2015 وارد بازار شد که قابلیت های جدیدی همچون ارجاع دادن لایه ها، ابزارها و کاراکترها و قلم های جدید، پشتیبانی از فایل هایی با فرمت JSON و... را در برمی گرفت. شرکت اسمیت میکرو نرم افزار، نام انیمه استودیو را در سال 2016 به نام ابتدایی و اصلی آن یعنی موهو تغییر داد تا قابلیت های متنوع این برنامه را به نمایش بگذارد و نشان دهد که این نرم افزار قادر به انجام کارهایی بیشتر از ساخت انیمه است و می توان برای ساخت فیلم های سینمایی بلند، انیمیشن کات اوت، استاپ موشن، ساخت کاریکاتور و... هم از آن کمک گرفت. اخیراً تغییراتی در نرم افزار موهو به وجود آمده تا بتواند در قالب برنامه ای به نام Sock Puppets بر روی دستگاه های آیفون و آیپد نیز نصب شود.
اگر قصد دارید کاربرد و ویژگی های دقیق تر موهو را مورد بررسی قرار دهید و کنجکاو هستید که چه تفاوت های بیشتری میان 2 نسخه ی آن وجود دارد، در مقاله ی ویژگی های نرم افزار موهو، با ما همراه باشید. همچنین در صورت علاقه به یادگیری تخصصی این برنامه می توانید در کلاس انیمیشن سازی دو بعدی با موهو شرکت کنید.
منبع: wikipedia.org و smithmicro.com
نویسنده: آرزو اعظمی
نظرات ارزشمند شما