۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش فتوشاپ برای طراحی – بخش 1 – مروری بر اسمارت آبجکت در فتوشاپ


در اولین بخش از آموزش های فتوشاپ برای طراحی، بر روی مبحث اسمارت آبجکت ها مروری خواهیم داشت و تخصصی آن را باز خواهیم کرد. هرچند شدیدا توصیه می کنیم اگر...






گرافیک کامپیوتری
  • 5 دقیقه
  • 2082نفر

آموزش فتوشاپ برای طراحی – بخش 1 – مروری بر اسمارت آبجکت در فتوشاپ

مروری بر اسمارت آبجکت در فتوشاپ - smart object

در اولین بخش از آموزش های فتوشاپ برای طراحی، بر روی مبحث اسمارت آبجکت ها مروری خواهیم داشت و تخصصی آن را باز خواهیم کرد. هرچند شدیدا توصیه می کنیم اگر هنوز با اسمارت آبجکت ها آشنایی ندارید، بخش آشنایی با smart object در مبانی فتوشاپ را از دست ندهید. ( کلیک کنید )

همان طوری که می دانید چندین دلیل برای تبدیل لایه به اسمارت آبجکت وجود دارد، ممکن است در حال کار با یک الگو و یا طراحی باشید و یا حتی منتظر نسخه high resolution و یا نسخه روتوش شده تصویر هستید، در هر صورت قصد دارید بر روی تصویر تغییری انجام دهید ولی اصل تصویر را از دست ندهید.

می خواهیم از اسمارت آبجکت به طریق متفاوتی استفاده کنیم.از منو file گزینه ی place embedded را انتخاب می کنیم و سپس تصویری که می خواهیم را انتخاب می کنیم . به طور پیش فرض فتوشاپ اندازه ی تصویر وارد شده را تغییر می دهد، البته اگر مایل به انجام این موضوع نیستید، با باز کردن منو Photoshop و قسمت preferences و سپس گزینه General می توانید گزینه ی resize image during place را غیر فعال کنید. البته ترجیح می دهیم که بر روی این حالت قرار داشته باشد.

خوب حال به سراغ تصویر خود رفته و شروع می کنیم. اولین کاری که قصد داریم انجام دهیم، مرتب سازی لایه ها در قسمت پنل است. در این بخش ما عکسی از ابر ها به عنوان پس زمینه در نظر گرفتیم و می خواهیم تصویری که Place کردیم را بر روی آن قرار دهیم. بدین صورت ابتدا لایه background را از قفل در آورده و سپس آن را بر روی تصویر اولیه قرار می دهیم.

[caption id="attachment_123463332" align="alignnone" width="1366"]اسمارت آبجکت در فتوشاپ پنل لایه ها[/caption]

سپس blend mode  تصویر را به  overlay تغییر داده و Opacity  لایه clouds را نیز کم کرده، نتیجه به صورت تصویر زیر ظاهر می شود.

[caption id="attachment_123463333" align="alignnone" width="1350"]اسمارت آبجکت در فتوشاپ اسمارت آبجکت[/caption]

حال می خواهیم با استفاده از لایه ماسک، حاشیه ای به اطراف تصویر اضافه کنم. به منظور انجام این کار از منو select گزینه ی all را انتخاب می کنیم و قسمت انتخاب شده را با استفاده از منوی select  و modify و contract ویرایش می کنم .


بیشتر بخوانید: برگزاری دوره ی آموزش فتوشاپ برای عکاسان در دانشگاه صنعتی شریف


مقدار پیکسلی که وارد می کنید اندازه حاشیه است ما به طور مثال 50 پیکسل را می نویسیم و Ok می کنیم. مطمئن شوید که گزینه ی apply effects at canvas bounce را فعال کرده باشید. وقتی ok می کنیم می بینیم selection قبلی از بین رفته و به اندازه Border تغییر کرده.

[caption id="attachment_123463334" align="alignnone" width="1366"]اسمارت آبجکت در فتوشاپ حاشیه در فتوشاپ[/caption]

از پایین پنل لایه ها بر روی آیکن ماسک کلیک کنید، در واقع ما با استفاده از لایه ماسک حاشیه ی تصویر را مخفی کردیم. یکی دیگر مزایای smart object این است که اگر تصمیم گرفتید تصویر خود را تغییر دهید، می توانید این کار را به آسانی انجام دهید.

[caption id="attachment_123463335" align="alignnone" width="1366"]اسمارت آبجکت در فتوشاپ ماسک در فتوشاپ[/caption]

حال  به جای لایه The man می توانید با مراجعه به منو Layer و انتخاب smart object و قسمت replace contents تصویر دیگری را جایگزین لایه خود بکنیم. نتیجه را تماشا کنید.

[caption id="attachment_123463336" align="alignnone" width="1366"]اسمارت آبجکت در فتوشاپ replace content[/caption]

همان طوری که می بینید با جا به جایی تصویر، نیازی نیست ماسک یا حتی تغییرات سایز را عوض کنید، همه چیز به حالت قبلی نگه داشته می شود. از این قابلیت smart object میتوان برای پروژه های تعداد بالا و در نتیجه صرفه جویی در زمان استفاده کرد. البته در مواردی نیاز دارید که تصویر جایگزین شده را تغییر سایز بدهید که جای نگرانی نیست، در smart object تغییرات غیر مخرب است.

امیدوارم از این آموزش در مورد جابه جایی محتوای لایه ها در اسمارت آبجکت ها لذت برده باشید. برای مقاله های بیشتر از فتوشاپ پیشرفته همراه ما باشید.

ادامه آموزش فتوشاپ برای طراحی را در مقاله بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید