۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش موهو (انیمه استودیو) – بخش 6 – پنل استایل در موهو


در مقاله گذشته با  Timeline در موهو آشنا شدیم. در این قسمت از مقالات آموزش موهو قصد داریم تا پنل استایل (style palette) را با هم بررسی کنیم.






آموزش
  • 5 دقیقه
  • 3477نفر

آموزش موهو (انیمه استودیو) – بخش 6 – پنل استایل در موهو

در مقاله گذشته با  Timeline در موهو آشنا شدیم. در این قسمت از مقالات آموزش موهو قصد داریم تا پنل استایل در موهو (style palette) را با هم بررسی کنیم.

پنل استایل در موهو دارای امکانات فراوان می باشد که بوسیله آن می توانید چهره هر یک از المان های تصویر را تغییر دهید.

fill و stroke

کار را با کشیدن یک مربع ساده شروع می کنیم حال با نگاه کردن به پنل استایل در موهو متوجه وجود 2 جعبه رنگ می شوید یکی مربوط به درون شکل (fill) و دیگری مربوط به مرز (stroke) شکل می باشد.


این یک اختلاف مهم بین موهو و سایر نرم افزارهای drawing است و برخلاف بعضی نرم افزارها مانند ادوبی ایلستریتور، وقتی شکلی را انتخاب می کنید دسترسی آنی به رنگ درون و مرز المنت ندارید. این امر یک قابلیت ایمنی می باشد به این دلیل که خیلی موارد است که در طول زمان به صورت ناخواسته تغییر می کنند. پس بعد از کشیدن شکل  برای تغییر دادن رنگ در واقع باید شکل را انتخاب کنیم.

shape select

ما در پنل ابزار (tools) پایین تر میاییم و نه در قسمت Draw بلکه در قسمت fill و بر روی آیکون shape select کلیک می کنیم. که کلید میانبر آن Q می باشد.


اکنون شما متوجه می شوید که با انتخاب آیکون shape select، شکل از حالت فعال خارج می شود و وقتی بر روی آن کلیک کنیم شکل تبدیل به هاشور خورده می شود و ما می فهمیم که فعال شده است.

حال بر روی پنل استایل می ببینیم که جعبه رنگ های fill و stroke فعال شده اند و ما می توانیم رنگشان را تغییر دهیم. پیش فرض برنامه به این صورت است که ابتدا رنگ fill را مشخص می کند و اگر شما بدون انتخاب جعبه رنگی fill، رنگی را انتخاب کنید، فضای داخل شکل به آن رنگ درمیاید. حال اگر بخواهیم رنگ مرزی شکل را تغییر دهیم باید بر روی جعبه رنگ stroke کلیک کنیم و با کلیک بر روی آن می بینید که طیف های رنگی برای شما ظاهر می شود که شما می توانید خودتان رنگ مورد نظر را انتخاب کنید و یا کد رنگی مد نظر را وارد کنید.

همچنین ما تصویر را به صورت شطرنجی می بینیم که به معنی فعال بودن تصویر می باشد.

همچنین می توانید ضخامت لایه مرزی را بوسیله تغییر عددی که داخل جعبه ای که زیر جعبه رنگ stroke است، تغییر دهید که در حالت پیش فرض بر روی 4 است و اگر این عدد را به مقدار قابل توجه افزایش دهیم (مثلا 15) می بینیم که ضخامت مرز تصویر نیز افزایش می یابد.

swatches

در پایین پنل استایل رنگ هایی داریم که می توانیم از آن ها استفاده کنیم اما قابلیت جالب این نرم افزار این است که شما می توانید پنل رنگ ها را تغییر دهید، مثلا اگر شما صحنه از پیش تعیین شده ای مانند منظره را طراحی می کنید، از نوار swatches می توانید landscape را انتخاب کنید و یا بر روی custom کلیک کنید و تصویری از حافظه خودتان وارد کنید حال می توانید رنگ مورد نظر خود را با کلیک بر روی هر نقطه از تصویر انتخاب کنید.

ما swatches را به حالت basic color بر می گردانیم اما شما بدانید که نرم افزار همچین قابلیتی نیز دارد.

effect

قابلیت دیگری که داریم effect است که بوسیله آن می توانیم سایه افتاده، هاله، لبه نرم (soft edge) و... درست کنیم.




نکته مهم این است که شما می توانید هر مدلی که ما اینجا درست می کنیم را ذخیره کنید و دوباره از آن استفاده کنیم. پس برای درست کردن انیمیشن هایی با اجزای چندگانه می توانید با ذخیره کردن برخی آیتم ها سرعت تولید انیمیشن را بالا ببرید.

checker selection

همچنین پنل استایل در موهو checker selection را دارد که اگر فعال باشد شکلی که انتخاب شده است به صورت شطرنجی نمایش داده می شود و اگر شما حالت شطرنجی را نمی پسندید با برداشتن تیک checker selection این حالت غیر فعال می شود.

این یک معرفی ساده از پنل استایل در موهو (style palette) و نحوه کار با آن بود.

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

ادامه آموزش موهو را در مقاله بعدی دنبال کنید!

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید