۰۲۱-۶۶۱۶۶۳۲۹

آموزش مبانی فتوشاپ - بخش 15 - آشنایی با ماسک ها


آشنایی با ماسک ها : در این قسمت از آموزش های فتوشاپ می خواهیم کاربرد لایه ی ماسک را آموزش دهیم. لایه ماسک یکی از ویژگی های کلیدی فتوشاپ است






گرافیک کامپیوتری
  • 5 دقیقه
  • 1889نفر

آموزش مبانی فتوشاپ - بخش 15 - آشنایی با ماسک ها

آشنایی با ماسک ها

در این قسمت از آموزش های فتوشاپ می خواهیم کاربرد لایه ی ماسک را آموزش دهیم. لایه ماسک یکی از ویژگی های کلیدی فتوشاپ است که این امکان را به ما می دهد که بخش هایی از تصویر را نمایش یا حذف کنیم.

در تصویر زیر 4 لایه تصویر وجود دارد. اولین کاری که انجام می دهیم پنهان کردن لایه های 1 و 4 است.

آشنایی با ماسک ها

میخواهیم لایه  ماسکی برای لایه 3  قرار دهیم و آن را با لایه 0 ترکیب کنیم.

برای اضافه کردن لایه ماسک به منو layer رفته و گزینه layer mask و سپس reveal all  را انتخاب می کنیم. ماسک کردن تصویر یا متن یا هرچیزی در فتوشاپ همواره به همین صورت است متن اشیا و .. در واقع هرجایی که ماسک سفید باشد، قرار است محتوای آن لایه نمایش داده شود و هر جایی که ماسک مشکی باشد آنجا محتوا مخفی می شود.

هنگامی که ماسک به وجود آمد از ابزار brush استفاده می کنیم.

برای اینکه بتوانید ماسکی زیبا و طبیعی به وجود آورید hardness قلم خود را روی 0 بگذارید برای این کار آموزش های قسمت قبلی را مرور کنید. پیشنهاد می شود از کلید میانبر shift یه همراه کلیک راست و درگ کردن استفاده کنید چرا که اگر اشاره گر را به سمت بالا و پایین حرکت دهید، سختی قلم کم و زیاد می شود.

رنگ های foreground  را یه صورت پیش فرض (میانبر d) قرار دهید. رنگ مشکی را انتخاب کنید . مطمئن شوید که Mode شما روی normal است و opacity  و flow روی 100 تنظیم شده باشند، البته می توانید آنها را بنا به سلیقه و نیاز تغییر دهید. اگر احتیاج به تغییر رنگ های foreground داشتید از میانبر x استفاده کنید.

آشنایی با ماسک ها

نتیجه به صورت تصویر بالا است. دقت داشته باشید در مستطیل قرمز بالا که ماسک را نشان داده هر جایی که با brush مشکی آن را رنگ کرده ایم حذف شده و هرجایی از ماسک که سفید است آنجا نمایش داده می شود. درست همانطوری که بالا تر توضیح دادیم.

اگر در حین ماسک زدن حس کردید که زیاده روی کردید می توانید با کلید میانبر x  جای مشکی و سفید در foreground را عوض کنید.و کار را تمیز دربیاورید.

اگر خواستید ماسک را ببینید می توانید alt را نشان کرده و بر روی لایه ماسک کلیک کنید و برای دوباره دیدن تصویر روی چشم کنار لایه کلیک کنید.

آشنایی با ماسک ها

در مرحله بعد قصد داریم که از لایه 4 استفاده کنیم و قسمتی از آن را نمایان کنیم.

چون می خواهیم قسمتی از آن را آشکار کنیم و مثل قبل نمی خواهیم قسمتی از آن را حذف کنیم از ماسک مشکی استفاده می کنیم. و از brush سفید برای به کشیدن آن استفاده می کنیم.

از منو layer  و layer mask و hide mask را انتخاب می کنیم. در این حالت تصویر پنهان شده و شما می توانید با استفاده از brush آن را آشکار کنید. دقت داشته باشید از Brush سفید برای آشکار سازی استفاده کنید و در صورت نیاز آن را با مشکی switch کنید.

آشنایی با ماسک ها

نتیجه به صورت تصویر بالا است. در این حالت ها هرکدام که نیاز بود می توانید برای ظرافت بیشتر از opacity  پایین استفاده کنید. Opacity  پایین باعث می شود ماسک کردن طبیعی تر به نظر برسد.

 

ادامه آموزش مقدماتی فتوشاپ را در مقاله بعدی دنبال کنید!

قسمت قبلی مقاله را هم میتوانید از اینجا بخوانید!

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

تیم تحریریه اسکیلرن

این محتوا توسط تیم تولید محتوای اسکیلرن تولید شده است .امیدواریم که با تلاش خود به بهبود کیفیت وب فارسی کمک کنیم .


درباره اسکیلرن بیشتر بدانید





مطالب زیر را حتما بخوانید






نظرات ارزشمند شما





دیدگاه خود را ثبت کنید

در مورد این مقاله بحث کنید










اولین نظر را شما بذارید

اولین نفری باشید که گفتگو را آغاز میکنید